2005/03/17

[személyes] az eu-s gyakorlat...

Azon gondolkodtam el mostanában, hogy pár évvel ezelőtt - de még mostanában is gyakran előfordul - az "EU-s gyakorlat" egy hivatkozási alap volt minden olyan esetben, amikor valamilyen szakértő, politikus valamilyen változtatást kezdeményezett (külön kis pikantériája volt az EU-s gyakorlat emlegetésének olyankor, amikor két, egymással szembenálló elképzelés bírkózott egymással). Mindig úgy tekintettünk az EU-ra, mint valami csodaszerre, amely egyből meggyógyítja az öszes bajunkat: lesz itt modern, korszerű állam, nem lesz korrupció, a szokásos kis magyar nepotizmus, "mutyizás" szépen megszűnik, nem lesz szimpatikus és kevésbé szimpatikus vezetésű települések megkülönböztetése, az nyeri a pályázatokat, aki profin előkészíti őket. Hát ehhez képest most nagyon úgy tűnik, hogy minden kis mocskunkat átmentettük és "EU-konformmá" tettük. Minden olyan szar, amitől szerettünk volna megszabadulni, már EU-s gyakorlat.

EU-s gyakorlat az, hogy 2004 december elején benyújtott pályázattal kapcsolatban hiánypótlásra szólítják fel a pályázót, mert a pályázati formanyomtatvány megváltozott 2005. január 1-én, és szíveskedjen az utólagosan megváltoztatott formanyomtatványba átdolgozni a pályázatot. Próbálna a pályázó valamit utólag megváltoztatni...

EU-s gyakorlat az, hogy a - független szakértőkből álló - Értékelő Bizottság helyett az adott regionális fejlesztési ügynökség huszonvalahány éves intézkedés-felelőse értékeli a - néha több tízmilliós költséggel összeállított - pályázatokat és senki sem bírálja felül az ő értékelését. Mellesleg ő értékeli két másik intézkedésben is a pályázatokat. Szuperzseni lehet ez a gyerek, hogy mindenhez ért.

EU-s gyakorlat az, hogy a pályázó megkapja az értékelés eredményét, de azon túl, hogy például a műszaki megvalósíthatóság értékelésekor 35 pontot ért el a lehetséges 40-ből, olyan általános megállapításokat kap, hogy "problémát okozhat az, hogy a beruházás három helyszínen valósul meg" meg hogy "túl sok az eszközbeszerzés" egy olyan pályázatban, ahol felsőfokú oktatási intézmények infrastruktúrájának fejlesztése a cél. Igen, problémát okozhat... de konkrétan mire gondolsz, ba**eg? És amikor telefonon megkérdeztem, akkor nem volt túl sok ugyanennyi eszközbeszerzés, csak most?

EU-s gyakorlat, hogy olyan erős a politikai nyomás a másik pályázó mellett, hogy amikor a szakmai pontozáson akárhogy is csűrik-csavarják, még mindig ráversz arra a másikra 10%-ot, kitalálják, hogy egyik sem "elég jó" pályázat, és inkább visszautasítják mindkettőt. Szóval hiába csinálod meg ellenszélben 92%-osra, akkor is annak kell nyernie - és az is fog - amelyik maximális jóindulattal is csak 82%-ot kapott. De nem baj, jövőre majd újra kiírják, és te majd újra beadhatod, ha azt hiszed, hogy nyerhetsz! Reménykedni lehet - leginkább abban, hogy az illető NB III-as szintű politikus visszaesik a megye-egybe.

Hmmm... lehet, hogy Magyarországon már a Kádár-korszakban is az "EU-s gyakorlat" érvényesült?

Nincsenek megjegyzések: