2005/09/02

[személyes] öltözködés

Pár hónapja Cica diplomaosztóján voltam Debrecenben, és elnézegettem, hogy a mintegy 2000 vendég hogyan öltözött fel. Katasztrófa, tényleg. Hogy nagyon sok férfi nem tud rendesen felöltözni, az nem újdonság; de hogy a nők sem?? Egyetlenegy, az alkalomhoz illően és stílusosan, csinosan öltözött fiatal lányt láttam. Jó, megértem, a jelenlevők nagy része életében először volt diplomaosztón. De akinek szemmel láthatóan volt pénze, annak sem volt stílusa.

Bent a munkahelyen beszéltük valamelyik nap a főnöknőmmel és Vikivel a magyar nők öltözködési szokásait - egy kis nemzetközi összehasonlítással a francia és olasz nőkhöz is viszonyítva - és megállapítottuk, hogy a magyar lányok nagy része szép, de ízlésük nincs, és bizony kurvának öltöznek. Mert a családból nem hozzák magukkal a stílust, nincsenek tisztában saját maguk értékeivel, és azt hiszik, hogy ha mindent megmutatnak magukból, akkor jól fognak kinézni. Pedig nem: kurvának fognak kinézni. És ez tényleg nem elsősorban pénz kérdése, hanem stílusé, ízlésé, illemé...

Éppen e fentiek kapcsán nem értem, miért kell ennyire kiakadni azon az ötleten, hogy egy önkormányzat meghatározza, hogy a képviselők milyen öltözetben jelenjenek meg a képviselő-testületi vagy közgyűlési üléseken. Sőt, szerintem az sem lenne rossz, ha a köztisztviselők megjelenését is irányítanák. Jó, nem a lábak csinosságától kell függővé tenni a szoknyahosszt; de alapvető elveket meg lehet határozni. Nem olyan nagy ügy: 10 évvel ezelőtt a Főiskolán nekünk is oktattak gazdaságpszichológia keretében öltözködési "illemtant", így Mitnyan György XII. kerületi polgármester javaslataiban nincs semmi újdonság. Egy átlagos műveltségű embernek ezeket amúgy is tudni kellene. A megfelelő öltözködés ugyanúgy illem kérdése, mint az orrban való turkálás, vagy a köpködés; ha valaki nem ismeri őket, nem látok semmi kivetnivalót abban, hogy megmondják, előírják neki. Sándor Klára (az SZDSZ ügyvivője) meg kifejezetten hülyeségeket ír a nyílt levelében. Leragad a szoknyahossz meghatározásának szexista jellegénél, és pont a lényeget nem hajlandó észrevenni. Mi a szexista abban, ha megmondják egy képviselőnek, hogy "Kedves Hölgyem/Uram, ha idejön képviselni a köz ügyeit, illik rendesen felöltözni"?

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

nagyon sajnálom módon nekem nem jönnek be a javaslatok. (Rossz a link, vagy jó, csak már nincsenek ott a kis dögök?)

De annyit azért gyanítok, hogy a nőknek ez alapján szoknya dukál. Nos, én lehet, hogy baromi jól végezném köztisztviselői munkám, de baromira nem akarnék szoknyát hordani. Mert csak. és én is csak ember vagyok... hadd döntsem már el én, hogy mit veszek fel! Nadrágban is lehet csinos, és ízlésesen öltözött egy nő. Szerintem.

(ha meg nincs efféle javaslat, akkor bocs, meg örülök.:))

bonafidesupraman írta...

Szerintem egy ilyen szabályzatban nem azt kell rögzíteni, hogy konkrétan miben lehet megjelenni, hanem elveket, irányokat kell megfogalmazzon, amelyeken belül az egyén - adottságai alapján - eldönti, hogy mit vesz fel. Nem vagyok jártas ilyen szabályzatokban, de én ezt így tudnám elképzelni.

Bár hallottam olyat, hogy a bankszférában nem engedik a nadrágkosztümöt sem. Hmmm, bizarr.