2004/09/03

[személyes] nőkről és a kritikáról

"Parázs vita" alakult ki itt ma az üzenőfalon...

Először is, úgy gondolom, hogy azon, hogy melyik nő mennyire jól néz ki, eléggé értelmetlen vitatkozni: mindenkinek más tetszik, és ez így normális. Bárkit hozhatnék fel név szerint nekem tetsző, illetve nem tetsző nőre példaként, biztos lenne olyan, aki éppen fordítva gondolja. Ízlés kérdése, és mindenkinek más tetszik egy nőben.

Másodszor: A fentiek miatt nem szoktam senkit sem kritizálni a külseje miatt - egyszerűen úgy érzem, hogy nincs jogom hozzá, nem "korrekt" dolog (olyan amerikai "politically correct" értelemben). Ha már megkérdezik a véleményem, legfeljebb azt mondom, hogy nem az esetem, de kiemelem benne azt, ami tetszik. Azáltal, hogy mit emelek ki, sejthető, hogy mi az, ami kevésbé tetszik.

Harmadszor: Mivel egy emberről lehet csodálatos és bűnrossz képeket is készíteni, ezért értelmetlen (és meggondolatlan tett) egy-két fotó alapján véleményt alkotni valakinek a külsejéről. Legfeljebb a fotót véleményezem. Ebben az esetben is kiemelem a pozitívumokat. Negatívumot legfeljebb úgy említek meg, mint képszerkesztési hiba - mint amilyet én is elkövettem Cica első fotójával kapcsolatosan: itt sokkal szélesebbnek látszik Cica csípője meg a combja, mint amilyen valójában, mert a felsőteste jobban elfordul, így a testének középső része aránytalanul szélesebbnek tűnik. Ez a kép emiatt rossz; sőt, nagyon rossz. A másik képen szerintem Cica teste abszolút arányos - de persze ez esztétikai kérdés megint, biztos van olyan, aki azt mondja, hogy nem az. Semmi baj, nem kell Cicával élnie, remélhetőleg talál olyat, aki annyira tetszik neki, mint Cica nekem. :-)

Negyedszer: Nem azt a nőt választom életem párjaként, akinek (szerintem) tökéletes a teste - legalábbis nem ez az egyetlen szempont. Azt fogom választani, akivel mindig jól érzem magam, akit el tudok képzelni magam mellett egy életre, akiről el tudom képzelni, hogy ő lesz a gyerekeim anyja, aki szellemileg is a társam tud lenni, aki lelkileg is hozzám hasonló alkat, akit csinosnak, kívánatosnak és szexinek tartok, és aki - ráadásul - ugyanezeket gondolja rólam. Nem a mindenkinek tetsző, tökéletes nőt keresem, hanem azt, aki mindezen elvárásaimat minimum megfelelő/jó "osztályzattal" teljesíti, és nincs egy "nem felelt meg" pontja sem. Nem az az egyetlen szempont, hogy valaki mennyire csöcsös csajszi, vagy mennyire kicsi és tökéletes, szabályos a segge. Jelentem, Cica teljesíti az elvárásaimat. És szeretem őt, ő szeret engem, hurrá. Tök jó. :-)

Ötödször: a kritikának akkor van értelme, ha
1. nem személyt minősítesz vele, hanem valamilyen cselekedetét
2. az adott, nem kívánatos dolgon lehet változtatni
3. feltehető, hogy az adott személy - valamennyire - ezt megfogadja.
Ellenkező esetben a kritika a kritizáló "örömét" szolgálja csak.

Kifejezetten szeretem a kritikát, ha a fenti feltételeket teljesíti. Amennyiben nem, akkor nem érdekel. Ha az első kettőt nem teljesíti, akkor azért, mert bunkóságnak tartom, és egy olyan ember véleményére nem vagyok kíváncsi, aki bunkó módon kommunikál velem. Ha a harmadikat nem teljesíti, akkor csak azért, mert lehetetlen vállakozás mindenkinek tetszeni, és megfelelni; inkább csak azoknak felelnék meg, akik fontosak nekem. Persze nekik sem feltétlenül. :-)

Nincsenek megjegyzések: